|
Utmärkt initiativ, Germund, tack för det!
Precis de argument du för fram var några av skälen att jag skapade detta forum. Dessutom kan en förhoppningsvis intressant debatt nå betydligt fler än dem som är medlemmar av en sluten lista.
Om en gammal tråd får nytt liv genom ett nytt inlägg, kommer tråden också att åter listas högst upp. Man behöver då inte leta i sitt e-post-arkiv efter gamla inlägg från november 2006 för att hänga med, då allt ligger i en följd i tråden. Ännu bättre blir det då för dem som inte ens var med i debatten i november 2006, och inte ens har något i e-posten att gå tillbaka till.
Här kan dessutom allt modereras eller ändras i efterhand. Den som skrivit fel kan gå in och rätta i sitt inlägg. Man kan ge trådar eller inlägg en ny rubrik om det finns skäl, och man kan givetvis dela och/eller flytta trådar om innehållet förändras till att bli fler olika debatter under samma rubrik.
Man behöver inte heller ”gå in och kolla om det har hänt något” här på HEF-Forum. Man väljer bara vad man vill bevaka av antingen vissa trådar eller hela avdelningar, så får man meddelande i e-posten när något nytt har hänt.
I hefdeb är postat lika med postat, och vad som än blev fel kan aldrig återkallas. Som bot mot detta kan man visserligen införa moderering även i hefdeb, men det sker i så fall som ett kösystem, där varje inlägg måste godkännas av moderator innan det når listan. Om ingen (jag) sitter vid datorn 24/7 stannar debatten...
Eftersom HEF-Forum ur (nästan?) alla aspekter är bättre än hefdeb utgick jag från att hefdeb skulle somna in när detta forum togs i bruk. Jag har sedan dess noterat att viss teknofobi och konservativism (läs slentrian, gammal vana etc.) gör att det är till hefdeb de flesta går och postar texter i alla fall.
Samtidigt gör ju även jag en bedömning när jag vill ha fram ett budskap. Ska jag posta i Forum och riskera att inte bli läst, eller ska jag posta i hefdeb och mot min vilja hålla hefdeb vid liv?
F.n. är det nästan 100%-igt dubbelt medlemskap i HEF-Forum och hefdeb, men i hefdeb finns det sedan betydligt fler som inte är med i HEF-Forum.
Det jag ser som det största problemet är att ha två fora, just för att all debatt blir så splittrad. Varför väljer då människor att sitta kvar i det omoderna och opraktiska när vi nu har den moderna resurs vi tidigare saknade?
Som webbansvarig i föreningen vägrar jag ge upp detta moderna sätt att kommunicera. Som demokrat står jag samtidigt för löftet att hefdeb ska finnas kvar så länge intresset finns. Som människa sliter jag mitt hår när så många vägrar ta till sig och använda en resurs för öppet samtal som är vida överlägsen e-post-listor.
En ”muslimofob” som borde censureras, enligt HEF-grundaren Christiaan Vos. – Och därmed lämnade jag HEF!
|